Råd og tips for reisen

Viktig å vite ved bestilling:

Rundreiser, gruppe- og fellesreiser

På alle våre gruppereiser deltar norsk reiseleder, samt lokale engelsktalende guider. I noen tilfeller er også den engelsktalende sjåføren guide. Alle våre gruppereiser krever et minimum antall deltakere for å kunne gjennomføres med norsk reiseleder.

På enkelte gruppereiser vil norsk reiseleder møte frem på bestemmelsesstedet. Transporten kan foregå med personbil, minibuss eller buss, alt avhengig av antall deltakere. Enkelte strekninger kan også foregå med annen type transport, som tog eller båt. Dette vil være spesifisert i programmet.

Vi tar forbehold om endringer i reiserute.

Korrekt navn i reisedokumenter

Ved bestilling skal oppgis korrekt navn (nøyaktig som i passet) for samtlige reisende. Ved manglende og/eller ufullstendige navn i flybilletter kan den reisende bli nektet ombordstigning, og må kjøpe helt ny flybillett.

Det er den reisende som selv har ansvar for å sjekke at navn i reisedokumenter samsvarer med passdetaljer.

Pass og visum

Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. For øvrig er norsk pass tilstrekkelig til de fleste andre reisemål som Reisecompaniet tilbyr, ved maksimalt opphold i inntil 30 dager. Merk: Pass må oftest være gyldig i minst seks måneder etter hjemkomst. (Sjekk dette før avreise, ellers kan det bli problemer). Spesielt vedr. reiser til Cuba: Visum er påkrevet før innreise. Reisecompaniet utsteder visum til alle deltakere på våre gruppereiser (inkludert i prisen), og vi behøver fødselsdato, og passnummer med utløpsdato for å kunne utstede visum. Vedr. reiser til Kina: Visum må søkes manuelt, og Reisecompaniet bistår i denne prosessen. Alle opplysninger vedr. visumsøknad til Kina vil bli formidlet i god tid før avreise. USA: Elektronisk pass er påkrevet ved innreise og mellomlanding i USA for norske statsborgere. Skjema for ESTA-registrering finner du her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta. Visum er dessuten påkrevet før innreise til bl.a. Sri Lanka, Tyrkia og De forente arabiske emirater (Dubai). Dette kan arrangeres elektronisk.

Den reisende er selv ansvarlig for at pass og visum er gyldig i det land du besøker.

Barn må ha eget pass. Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene i utstedelseslandet ved å kontakte ambassade eller konsulat. Pass med innreisestempel fra enkelte land i Midtøsten kan føre til nektet innreise i noen land. En del land krever også transittvisum for reisende som ikke er norske statsborgere. Det er derfor viktig at du selv gjør oppmerksom på annen nasjonalitet enn norsk ved bestilling, slik at korrekte pass- og visumopplysninger kan bli gitt.

Reiseforsikring

Sjekk at din reiseforsikring gjelder for reise til den/de destinasjonen(e) du skal, og at den er gyldig i hele reiseperioden. Slik reiseforsikring er ikke inkludert i reiseprisen. Vi anbefaler at du tegner egen reiseforsikring som dekker sykdom, hjemsendelse (ved sykdom/skade), tyveri, ulykke, bagasjetap m.m. Reisecompaniet hjelper deg å tegne riktig forsikring. Vi samarbeider med Gouda Reiseforsikring som tilbyr alle typer reise- og avbestillingsforsikring. Du kan bestille dette ved å klikke her.

Reiser du til EØS-land eller Sveits bør du medbringe Europeisk Helsetrygdkort. Har du ikke slikt kort, kan dette bestilles kostnadsfritt ved å klikke her.

All reise uten riktig forsikring skjer på eget ansvar.

Vaksinasjoner

I Sør- og Mellom-Amerika og i deler av Afrika er noen vaksiner påbudt, ellers i verden kreves ingen vaksiner for innreise, men det er anbefalt fra Folkehelseinstituttet www.fhi.no. Kontakt fastlege eller vaksinasjonskontor for å avklare hva som er best for ditt reisemål. Alternativt anbefaler vi at du klikker deg inn på Reiseklinikkens nettsider www.reiseklinikken.no som har spesialkompetanse på vaksiner ved utenlandsreiser. Spesielle regler gjelder for gravide. Dette sjekkes med aktuelt flyselskap.

Reisende er selv ansvarlig for at helsetilstanden er slik at ikke vedkommende selv eller medreisende utsettes for fare.

Valuta

På de aller fleste av våre destinasjoner er det enkelt å få tatt ut lokal valuta med Visa eller MasterCard i minibanker underveis. Noen unntak finnes, deriblant Cuba: Her anbefales å medbringe kontanter i Euro.

Allergier, spesielle forbehold

Det er viktig at Reisecompaniet får beskjed om spesielle forhåndsregler i forbindelse med reisen. Dette gjelder behov utvidet assistanse underveis, som f.eks. rullestol på flyplassen, samt om den reisende er allergisk for spesielle matvarer. Slike opplysninger vil vi formidle til flyselskaper, restauranter og hoteller som benyttes på reisen, og det er derfor viktig at vi får gitt beskjed i god tid.

Det er den reisende selv som er ansvarlig for å oppgi opplysninger om allergier og spesielle behov.

Bagasje

Hvert enkelt flyselskap har egne regler for hvor mye bagasje som tillates. Vær spesielt oppmerksom på at flere og flere flyselskaper tar seg betalt for all medbragt bagasje på flyginger innen Europa, og dette er ikke alltid inkludert i reisens pris. Enkelte flyselskaper har skjerpet inn sine rutiner, og ser meget strengt på overvekt. Generelt kan sies at å betale for overvekt er meget kostbart. Vær spesielt oppmerksom på at barn under fylte 2 år aldri kan registreres med bagasjekvote. Skadd eller forsvunnet bagasje må straks meldes til flyselskapets kontor på flyplassen. Skade- og tapsskjema som fylles ut på den aktuelle flyplass må vedlegges senere forsikringskrav. Ved tapt bagasje vil flyselskapet normalt utbetale et midlertidig erstatningsbeløp.

Servering om bord på fly

Som regel er mat (faste måltider) og drikke (mineralvann, juice, vann, vin og spiritus) inkludert om bord på oversjøiske reiser. Flere og flere flyselskaper serverer dog kun drikke til maten, og du må selv bekoste øvrige tørsteslukkere. Vær oppmerksom på at det sjelden inkluderes matservering om bord på flyginger innen Europa, men de fleste flyselskaper tilbyr kjøp av mat og drikke ombord.

Forhåndsreservasjon av flyseter

Det er vanlig å kunne gjøre forhåndsreservering av flyseter i forbindelse med enkeltreiser. Dette er ofte en tjeneste man må betale for i tillegg til billettprisen. På gruppereiser er det sjeldent mulig å velge eget sete på forhånd, men Reisecompaniet søker alltid om samlet seteplassering på forhånd. Merk at flyselskapet når som helst kan overstyre forhåndsreserverte setevalg, selv om dette er bekreftet i god tid. Vær oppmerksom på at mennesker som av helsemessige årsaker gjør krav på seter ved nødutgang blir avvist. Det er strenge internasjonale krav til at personer ved nødutgang skal være i god fysisk form.

Sikkerhet

Vi anbefaler å følge nøye med på orientering om sikkerhetsinstrukser om bord på flyet, og fra våre guider på reisemålet.

Det er den reisendes plikt å sette seg inn i de gjeldende sikkerhetsregler og rutiner underveis.

På grunn av den varierende politiske situasjonen i verden vil det være perioder med utvidet sikkerhetsoppbud på enkelte flyplasser, for å trygge den reisende. Vi anbefaler å alltid beregne god tid ved innsjekk, både underveis og ved avreise fra Norge. Alle skal være ferdig innsjekket min. 60 minutter før avgang. Merk at røyking om bord på fly – og på de fleste flyplasser – er forbudt.
Det er strenge regler for hva som ikke tillattes medbragt i håndbagasjen, som f.eks. kniver, saks, flytende væske (mer enn 100 ml.) osv. Sjekk dette før du går gjennom sikkerhets-kontrollen. Vær også obs på at smuglervarer kan “plantes” i bagasje. Å miste pass, penger, verdisaker og kredittkort underveis fører alltid til mye behageligheter for deg selv og medreisende. Ta kontakt med flyselskap, Norges ambassade, reiseleder eller vår agent på stedet for å iverksette tiltak dersom problemer skulle oppstå. Notèr ned telefonnummer for sperring av bankkort før avreise fra Norge.

Utflukter, transfer og sightseeing

Alle utflukter som er foreslått og ikke inkludert må betales før avreise eller kontant i lokal valuta underveis. Det vil bli tilsendt vouchers på alt av transport, utflukter, overnatting og sightseeing som forhåndsbetales. Vouchers leveres de aktuelle agenter på destinasjonen, og fungerer som betalingsmiddel. Ved problemer med dette skal Reisecompaniet kontaktes snarest, slik at ingen dobbeltbelastes.

Det er den reisendes ansvar å påse at alle reisedokumenter er mottatt og at disse medbringes på reisen.

Klær og pakketips

Lett, komfortabelt sommertøy og gode spasersko anbefales til de fleste anledninger. Det kan også være lurt å ta med noe pent antrekk dersom du ønsker å tilbringe kvelden på spesielt flotte restauranter. Vær spesielt oppmerksom på at ved besøk i enkelte templer er det ikke tillatt å være kledd i kort bukse eller skjørt (over knærne) og sandaler. Vi anbefaler også at det tas med paraply, en liten sekk, badetøy, solkrem, insektmiddel, og et lite reiseapotek som inkluderer plaster, sterile kompresser, sårsalve, tape og smertestillende tabletter. Vær oppmerksom på at engelsk erklæring fra lege bør vedlegges spesielle medikamenter som medbringes på reisen.

Verdisaker med på reisen

Ta ikke med smykker, andre verdisaker eller dyre klær. Det resulterer bare i problemer – hvis de av en eller annen grunn skulle komme bort. Det anbefales å bruke hotellets safe til oppbevaring av pass, reisedokumenter, penger og verdisaker. Sett aldri vesker og fotoapparater fra deg. Det er selvfølgelig noen steder hvor du er mer utsatt for tyveri enn andre, men generelt kan vi si at risikoen er til stede overalt.

Hoteller og hotellstandard

De hotellene Reisecompaniet markedsfører og selger er kvalitetssikret av våre medarbeidere og agenter. Hotellene er klassifisert etter det enkelte lands offisielle klassifisering og må ikke sammenliknes med tilsvarende standardbetegnelse på andre reisemål. Vi gjør oppmerksom på at standarden innenfor den samme kategori kan variere fra ett land til et annet. Utsjekking er som regel mellom kl 1000 – 1200. Innsjekking mellom kl 1200 og 1400. I enkelte tilfeller kan andre tidspunkt være aktuelle. Enkeltrom er ofte mindre enn dobbeltrom, og av og til dårligere plassert på hotellet. Vær oppmerksom på at det er forskjellig praksis mht enkelt- og dobbeltsenger i de forskjellige hotell.

Vær oppmerksom på at det daglige renholdet i enkelte tilfeller kan være vesentlig enklere enn ved norske hotell. Ofte benyttes mopp i stedet for våt vask. På grunn av høye el-priser kan oppvarming og tilgang på varmt vann være noe begrenset i enkelte land. På en del hoteller vil air-condition derfor kun være på i spesielle tidsrom. Dette kan noen ganger gi en “fuktig mugglukt” etter at air-condition har vært avslått en periode. På noen hoteller foregår oppussing/restaureringsarbeider. Eksempelvis kan svømmebassenget være avstengt eller air-condition ute av drift en dag eller to for reparasjon, vedlikehold og rengjøring. Så langt mulig vil dette bli opplyst på forhånd, men slike forhold kan ikke påklages i etterkant. Vær oppmerksom på at bilder av hotell eller rom kun er eksempler på hotellets standard eller beliggenhet. Detaljer kan derfor avvike fra bildet.

Trafikkstøy og støy fra folkeliv og aktiviteter i hotellområdet kan ikke påklages. Insekter som maur, kakerlakker, mygg og annet forekommer i tropiske strøk, også på hotellrommene, uten at dette har noe med stedets standard eller rengjøring å gjøre. Slike forhold gir derfor ikke rett til prisavslag eller noen form for erstatning. Gi gjerne beskjed i resepsjonen, slik at rommet evt. kan sprøytes.

Reisecompaniet er av praktiske årsaker ikke ansvarlig for hvor den enkelte gjest blir plassert, eller hvordan rommene på det enkelte hotell blir fordelt. Dette besørger hotellet selv. Ved problemer med hotellrommet etter innsjekking skal reiseleder eller vår agent på stedet kontaktes omgående, slik at Reisecompaniet kan rette mangelen.

Generelt

Reisecompaniet forutsetter at den reisende setter seg inn i våre reisebestemmelser, samt regler for reservasjon, endring og avbestilling. Videre har den reisende et ansvar for å sette seg inn i de politiske, sosiale og religiøse forhold som råder på reisemålet. Ved usikkerhet omkring spesielle reisemål, med hensyn til sikkerhet, terror, uvær o.l. (force majeure) forholder vi oss til Pakkereiseloven m.h.t. avbestilling og endring. Reisecompaniet forholder seg videre alltid til gjeldende informasjon fra Utenriksdepartementet www.landsider.no/land/ om hvorvidt et reisemål regnes for trygt eller ikke. Reisecompaniet vil aldri kunne garantere om et reisemål er trygt å reise til. Sjekk med forsikringsselskapet om reiseforsikringen dekker reisen til et reisemål som Utenriksdepartementet definerer som utrygt. Husk at du reiser på eget ansvar dersom du trosser råd og anbefalinger fra UD og forsikringsselskap.

Vi gjør spesielt oppmerksom på kriminalitet i alle storbyer og på utpregede turiststeder. Tyverier kan forekomme under reise. Reisecompaniet arrangerer reiser over hele verden, og kan derfor ikke gi oppdaterte detaljerte opplysninger om ethvert reisemål.

Vær oppmerksom på at det på de fleste av våre reisemål praktiseres strenge straffer for forbrytelser av alvorlig karakter, som vold, drap og narkotikarelaterte forseelser. Enkelte steder slås dessuten meget hardt ned på forbrytelser som for oss kan ansees som mindre alvorlig. Sett deg inn i slike forhold før ankomst.
Vi fraskriver oss alt ansvar for produkter våre reisende kjøper underveis, som kopiprodukter, medisiner og helsemidler.
Reisecompaniet har etiske retningslinjer som medfører at vi tar avstand fra arrangementer som involverer dyremishandling, slik som tyrefekting, hanekamp etc.

Det er den reisendes plikt å sette seg inn i lover og etiske regler på reisemålet.

Forbehold

Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil på våre nettsider, i utsendte dokumenter og i våre prislister.