Hei på dere i Reisecompaniet!

Turen gjorde et så stort inntrykk på meg at jeg MÅ gi dere denne tilbakemeldingen.

Først må jeg si at jeg er en krevende kunde. Har reist mye i mange land, ofte via cruiseskip der turer i land med håndplukkede guider er en viktig del av opplevelsen. Da jeg bestilte turen til Cuba, gledet jeg meg til å bo på gode hoteller, spise god mat og oppleve enda et nytt land.

Allerede på flyplassen, der Kristin Eriksen tok imot oss, forsto jeg at vi hadde fått en super guide. Blid og imøtekommende, tydelig på beskjeder og så full av kunnskap! Cuba som sådan ble nærmest et kultursjokk i forhold til mine forventninger om et liv i «luksus». For at livet på Cuba er så fattigslig, at tilgang på den enkleste ting er så dårlig pga handelsblokader, at tilsynelatende gode hoteller er sjuskete, kom jo som et sjokk. Det kunne fort ha blitt en dårlig opplevelse, hadde det ikke vært for Kristin. Heldigvis hadde vi fått en mail av henne på forhånd der hun ga oss et «forvarsel» om hva som ventet oss. En forsiktig henstilling om å ta med fargeblyanter og ting som barn kunne ha bruk for, fortalte i mailen at det ikke var nok håndklær på et hotell med forrige gruppe, så ta med håndklær som vi kunne la ligge igjen til noen av veldedighetsprosjektene hun deltar i. «Hva var dette?» tenkte jeg først men det pirret min nysgjerrighet og var et viktig forvarsel om at det kanskje ikke bare ble bare luksus, sus og dus..

Siden Kristin har bodd på Cuba i mange år, kjenner hun historien og kulturen bedre enn en hvilken som helst annen guide. Ja, jeg overhørte faktisk samtalen mellom to guider på stranden en dag. De lo av hvor lite de kunne, fortalte hverandre om at de hadde lest litt om Cuba på flyet og var glade for at turistene skulle være mest på egenhånd! Der og da forsto jeg at med Kristin hadde vi vunnet i Lotto!

Hun er elsket overalt hvor vi kommer. Nyter stor respekt og det var utrolig å se hvordan enhver situasjon som kunne ha blitt vanskelig ble løst på en smidig måte. Dersom mugglukt på rommene var et problem, sto hun på for å bytte rom. Da vi ikke orket den heller lite innbydende buffeten på det såkalte 4-stjerners all-inclusive-hotellet, spurte hun oss om vi ville at hun skulle finne noe annet selv om vi måtte betale selv. Alle var trygge på at Kristin fant noe som var verd å betale for (alt er jo så billig der uansett) og hun fant et fantastisk sted «på landet» med nydelig mat og koselig gitarspill. Hun er en kløpper til å snuse opp alt fra dansegrupper, musikere, gode spisesteder, gode steder å overnatte på privat, barer etc. Overalt forsto vi at de som jobbet der elsker Kristin og vi følte oss mottatt som VIP-personer over alt uten at det føltes «kleint». Takket være Kristin fikk vi se svært mye av Cuba på nært hold. Hun hadde funnet fram til filmer med historikk om Castro, Che Guevara og Cuba generelt som vi fikk se i bussen. Selv lokale sjåfører ble geleidet til de riktige veiene så vi kom fram til opplevelser og steder ingen andre turister på Cuba kommer til. Besøk på landsens skoler, den lokale familiedoktoren, stopp undervegs der en fattig familie som levde av å selge frukt i veikanten ga oss så mye smaksprøver av sjeldne frukter vi bare kunne drømme om og selvsagt kjøpte vi litt også. Antakeligvis reddet vi månedsinntekten for dem. Og alle var lykkelige over disse små, men allikevel store opplevelsene som Kristins omsorg og kunnskap brakte oss til.

Som sagt, matvarer er jo mangelvare på Cuba og vi nordmenn er jo alltid skeptiske til fremmed mat med annen bakterieflora enn den norske. Derfor blir folk ofte magesyke på slike turer. Men ikke på vår. Gruppen hadde valgt å være sammen hele tiden – vi ville jo ikke gå glipp av et minutt sammen med Kristin (hun gjorde mye mer for oss enn man kan forvente) så ble vi loset til lunsjer og middager på steder vi ALDRI hadde funnet fram til på egenhånd, oaser i et ellers svært fattigslig og stusselig land. Den største overraskelsen var nok den siste middagen der ambassader og kjendiser spiser. Vi gikk inn i et svært fattigslig strøk (vel, det er det vel nesten overalt i Havanna) der husene bar preg av mangel på sement i 40 år. Jeg undret meg litt, hun hadde jo sagt at vi skulle på det beste stedet på Cuba. Og plutselig svingte hun inn en dør – midt i all elendigheten – der åpenbarte det seg en oase av en restaurant der eieren hadde jobbet seg opp fra oppvasken, vært kjøkkensjef i Spania, USA, Frankrike og nå vendt tilbake til Cuba og laget restaurant i familiens hus. For et sted! For en velkomst! Kristin ble også her tatt imot som en Dronning og gunsten hun blir gjort til del smitter over på oss gjester. Maten var helt utsøkt, oppdekningen, drinker og vin… og som om ikke dette var nok, fikk vi kvinner velge et smykke fra et fat de kom rundt med sjarmerende, glitrende gamle smykker!! Vi fikk titte inn på kjøkkenet om vi ville (så delikat, rent, ordentlig) det hang bilder av kjente stjerner og politikere på veggen og eieren behandlet oss som om vi var en av dem.

Vel. Jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige. Men jeg håper jeg har fått bragt videre til dere at dere har en unik reiseleder i Kristin. Hun var alene verdt en reise til Cuba og jeg er overbevist om at turen ville blitt langt mindre kvalitativ uten hennes 24/7 innsats for at vi skulle oppleve Cuba på en minneverdig måte.

Tusen takk til Reisecompaniet for at dere har funnet fram til Kristin. Ta godt vare på henne!